Simply Clever

Vedetă la Salonul de la Geneva

Viziunea S confirma orizontul Skoda

Ivas Complex Auto

 

 


Conceptul Vision S prezentat de Škoda la ultimul Salon Auto de la Geneva nu este de fapt o noutate. Ci mai mult o concluzie a abordărilor constante ale  mărcii. De peste un sfert de secol, Škoda construiește inteligent și tenace pentru a redeveni marca totală, familiară automobiliștilor din orice colț al lumii.

             De-a lungul istoriei sale, Škoda a țintit spre mașina globală. A făcut mașini pentru  familii sau doar pentru cupluri, de plimbare sau de călătorie, de marfă sau de lux, sportive sau economice. Dar niciodată mașini individualiste. Încă de la începuturi, acum peste un secol, fondatorii mărcii s-au raportat direct la piețele internaționale.

            Păstrați până la finalul vieții în conducerea diviziei auto a uriașului grup Škoda, cei doi Vaclav, Laurin și Klement, au susținut mondializarea mărcii inclusiv prin alegerea unor nume de modele care să depășească cât mai multe bariere lingvistice și culturale. Popular, Rapid, Favorit, Felicia, Superb, Octavia sau chiar Tudor (two door!)  reprezintă un nomenclator pe care cehii l-au construit atent încă din primele decenii ale istoriei mărcii.

            După 45 de ani de comunism însă, cei de la Škoda, ca mai toți constructorii est-europeni, se chinuiau cu un inventar tehnologic minimal: motoare de mic litraj (1,0-1,3 l), pe carburator, și niște caroserii simpliste - vezi Favorit - sau chiar depășite, cum erau cele cu motor în spate. Însă, erau poate cei mai nerăbdători ca, odată cu libertatea recâștigată de sub totalitarism, să revină la gloria de altădată, când Škodele se vindeau constant pe cinci continente.



 

Familia, dincolo de afacere

Consecventă principiilor care au consacrat-o, Škoda a mizat în continuare pe valorile fundamentale, inclusiv tradiția, bunul gust și orientarea spre valori fundamentale precum familia. Chiar și accentele de sportivitate, modernism, dar și luxul au fost mereu puse în armonie cu linia generală a echilibrului între stilat și pragmatic, între inedit și confort.

            Vision S, deși conceptul strălucitor al unui SUV, cum a fost el prezentat recent la Geneva, tocmai pe aceste valori perene ale mărcii pune accent. Și le valorifică prin noile tehnologii disponibile.         

            Mașina este indiscutabil organizată în jurul conceptului de familie sau de grup, facilitând călătorii lungi pentru șase persoqane în condiții egale de confort. Scaunele sunt individuale, extrem de spațioase și fiecare loc este dotat cu facilități audio-video și de comunicație în aceeași măsură. Un fel de transpunere a principiului ergo omnes în confort: adică din plin pentru toți.

            De obicei, când prezintă concepte cum este Vision S, constructorii apelează la tehnologii spectaculoase, uneori aproaspe science-fiction, menite să „ia ochii publicului”, chiar dacă aplicarea lor în oferta de piață va fi doar la vârf de gamă sau poate chiar cu o generație mai târziu. Ei bine, și la acest capitol, 

 
 

 

Škoda a încercat să puncteze prin decență și realism. Motorul de sub capota Vision S este un 1.4 TSI ce livrează o putere credibilă de 156 CP. Specificația oarecum „suprarealistă” ar putea consta cel mult în cele două motoare electrice suplimentare, unul de 40 kW înglobat în cutia de viteze, care să acționeze, în tandem cu cel pe benzină, puntea față, și un altul de 85 kW exclusiv pentru puntea săate. Deși această configurație este perfect asortată pieței actuale de vehicule hibride, în continuă expansiune de la estul Asiei către vestul european, cu leadership tehnologic incontestabil nord-american, inclusiv în dezvoltarea infrastructurii aferente. 

Mai pe scurt, Vision S, dacă va ajunge pe piață, poate și sub un alt nume, cel de Kodiak (o specie de urs brun) după cum se aude, poate nu va avea aceleași tapițerii strălucitor de albe. Poate nici nu va oferi, decât într-o variantă supradotată, multitudinea de touch-screenuri, conexiuni în rețea la infotainment. Și poate nici scaunele individuale cu masaj, mai ales că, desigur, soluția de serie a acestora va fi mult mai pragmatica diuspunere 5 sau 7 în loc de 6. Și poate nici verdele islandez feeric „îmbrăcat” pentru podium nu va fi disponibil, ci o paletă de culori diversă, dar „pământeană”, în tonurile ingenioase și chiar interschimbabile în care se poate configura acum Noua Fabia, de exemplu.

            Dar cu siguranță, și rebotezat, și adaptat pieței, Vision S se va dovedi un automobil perfect realizabil și comercializabil, în majoritatea detaliilor tehnice și de confort prezentate, nu doar un exercițiu de stil. Mai degrabă  un exercițiu de viziune a deschizătorului de drumuri către inima clienților, cum obișnuia Škoda în perioadele sale de glorie pe care astăzi le reeditează pas cu pas.  


Leave a comment

You must be logged in to post a comment.