Simply Clever

Octavia benzină va consuma cât un Diesel

Prima Škoda cu TSI Evo

Ivas Complex Auto

Škoda anunță că pe Octavia facelift 2017 va fi disponibil și motorul de 1,5 litri TSI Evo. Față de actualul 1.4 TSI pe care îl va înlocui în timp, acest propulsor revoluționar aduce un plus de putere în tratamentul de bază, dar și un consum preconizat cu aproximativ 1 l/100 km mai mic în „viața reală” de pe șosea.

Noul motor va fi disponibil în a doua jumătate a acestui an, iar după Octavia el se va extinde în gamă și la celelalte modele din oferta Škoda care acum beneficiază și de 1.4 TSI ca opțiune de motorizare în ofertă.

Pe lângă noutatea conferită de acest nou motopropulsor, Octavia, cel mai vândut model al mărcii, va beneficia și de o nouă cutie DSG (dublu ambreiaj), cu 7 rapoarte.

Benzinarul cel mai apropiat de Diesel

Comparativ cu actualul 1.4 TSI, motorul TSI Evo de 1,5 litri care va debuta curând la Škoda oferă 130 CP față de 125 în prima „treaptă” de preparare. Cuplul rămâne același, de 200 N·m, dar turația de maxim a acestuia coboară la 1300 rpm (de la 1500). În tratament de vârf, 1.5 TSI Evo va oferi 150 CP și 250 N·m ca și actualul 1.4 TSI. Diferența majoră o vor face însă, ne asigură constructorul ceh, cifrele de consum care vor fi aproape identice cu ale unui Diesel. Sub 5 l/100 km ca medie.

Lucrând după ciclul Miller, puțin diferit de clasicul Otto, al inventatorului motorului cu benzină, TSI-ul Evo lasă întredeschisă supapa de admisie pe o perioadă de 30% din urcarea pistonului în timpul compresiei. Practic, parte din amestecul aer-combustibil care a invadat cilindrul la admisie pleacă înapoi prin supapa încă deschisă, iar compresia efectivă are loc pe doar pe 70% din cursa în urcare a pistonului către punctul mort superior.

Pentru contracararea pierderii de amestec combustibil la compresia cu supapa întredeschisă, se folosește turbocompresorul cu geometrie variabilă. Însă etanșarea variabilă a cilindrului pe parcursul compresiei a dat astfel posibilitatea lungirii cursei pistonului, ajungându-se la un raport total de compresie de 12,5:1, iar inginerii susțin că va și un motor mult mai fiabil.

Dealtfel, tot pentru o fiabilitate crescută, s-a recurs și la tratarea superioară a pereților interiori ai cilindrilor motorului. Aceștia au fost acopriți cu un aliaj metalic special, deopotrivă rezistent la uzură și cu frecări de lucru foarte mici, folosindu-se o tehnologie de transfer la cald prin suflare cu plasmă.

Pe lângă consum, apropierea de specificitățile unui Diesel a noului 1.5 TSI Evo este dată și de injecția directă, în sistem common-rail. Dar, spre deosebire de concurență - în special japoneză - aceasta beneficiază și de ajutorul unui turbocompresor cu geometrie variabilă a turbinei. Plus injectoare cu ace de numai 6 mm și care induc o presiune de 350 de bari.

Consum redus cu doar... jumătate din motor

Totodată, 1.5 TSI Evo va beneficia și de tehnologia ACT - cum are dealtfel și motorul pe care îl va înlocui, 1.4 TSI, în cea mai scumpă echipare. Pe Superb sau Kodiaq, de exemplu. Active Cylinder Technology decuplează doi din cei patru cilindri la accelerările lente sau, în general, atunci când sarcina de tracțiune este ușoară. Practic, la această degrevare de lucru a jumătate din motor, se petrece și cea mai importantă economie de combustibil, de aproximativ un litru la 100 km în condiții reale.

O altă inovație în tehnologia oferită de Škoda odată cu lansarea acestei noi variante de motopropulsor va fi sistemul de răcire controlat electronic. Pe baza unor diagrame stocate în memoria calculatorului de proces și culese, în timp, pe baza celor mai eficiente comportamente ale motorului în funcție de temperatură, răcirea acestuia va fi optimizată acționându-se electronic asupra supapei termostatului.

Respectând gama de utilizare actuală a lui 1.4 TSI, Superb, Kodiaq, Yeti și, probabil mult mai târziu, chiar și Rapid vor fi următoarele modele Škoda care să primească 1.5 TSI Evo ca motorizare.


Leave a comment

You must be logged in to post a comment.