Simply Clever

O iarnă fără griji dar cu maximum de aderență

Škoda și IVAS vă prezintă colecția de pneuri toamnă-iarnă

Ivas Complex Auto

* „All-season”, „all-weather” sau „winter”? * România la extreme * Cu sau fără jante? *

Una din cele mai grele întrebări la care trebuie să-și răspundă șoferii la fiecare schimbare radicală de vreme este „Când trebuie schimbate pneurile de vară cu cele de iarnă?” Răspunsul este acela că, indiferent de moment, schimbarea nu trebuie să se întâmple după ce deja am rămas fără aderență într-o situație limită. Fiindcă s-ar putea să fie prea târziu.

De exemplu, probabil că mulți am constatat, de când temperaturile scad mult sub 10 grade noaptea șiu și cu greu le surmontează în timpul zilei, că pneurile de vară și ploaie, atât de precise inclusiv pe ploaie torențială, sunt acum la limita aderenței, cel puțin la accelerare și frânare. Apare o ciudată senzație de alunecare chiar și acolo unde asfaltul este doar umed, nicidecum inundat ca să apară o mică acvaplanare.

 Cum doar zăpada sau noroiul ar putea cere profile mai orientate spre tracțiune, e clar că materialul pneului este de vină. Doar pneurile de iarnă și, într-o oarecare măsură, cele mixte au consistența cauciucului suficient de moale și aderentă la asfalt inclusiv la temperaturi sub 7°C.

Odoo CMS - a big picture

Cât de bune sunt iarna pneurile pentru „toate anotimpurile”

În țări unde chiar se pune preț pe siguranța automobiliștilor, există o diferențiere clară între așa-zisele pneuri „mixte”, potrivite pentru toate anotimpurile. De exemplu, în Canada, se face diferența între pneurile „all-season” și cele „all-weather”. În sensul că primele sunt, de fapt 3-season, adică primăvară, vară și toamnă...

Un tabel comparativ al celor de la KalTire arată că, în ce privește comportamentul pe drum, pneurile all-wather sunt, evident, mult superioare celor all-season: nu devin rigide sub 7°C și asigură aderență excelentă pe asfalt uscat, ud, dar și pe lapoviță sau ninsoare slabă. Când vine însă vorba de zăpadă serioasă, pneurile de iarnă au totuși supremația incontestabilă. De asemenea, pneurile mixte adecvate și pentru zăpadă ar trebui să aibă și figurina specifică, un munte cu trei piscuri și un fulg de nea. Or, după cum se poate vedea pe multe „all-season”-uri, acesta lipsește, apărând doar uneori o casetă de patru simboluri (un soare, picături de ploaie, linii sinuoase semnificând mâzga și un fulg de nea, adică tracțiune pe zăpadă în drum drept, fără pantă sau rampă).

În România, din ce se poate observa și pe piața de profil, pneurile marcate „all-weather” sunt aproape inexistente. Așadar, în ciuda marcajului „M+S” aplicat pentru a îndeplini cerințele legii, putem trage concluzia că majoritatea pneurilor „mixte” vândute la noi au mai degrabă un tip de cauciuc potrivit temperaturilor medii, nicidecum extremelor de îngheț ale iernii sau de arșiță ale verii.

Odoo CMS - a big picture

Țară noastră de extreme

 Din păcate, și infrastructura românească, afaltă într-o stare la limita acceptabilului, accentuează condițiile atmosferice. În sensul că, vara, asfaltul rugos și adesea spart, uzează pneurile mult mai tare decât o autostradă netedă ca în palmă. Prin urmare, pneurile mixte se tocesc mult mai rapid decât cele dedicate special sezonului cald – pneurile de vară, menite să rămână suficient de rigide inclusiv la temperaturi ridicate, asigurând implicit o uzură mai lentă.

Iarna avem același efect de suprasolcitare a caracteristicilor pneurilor. Deszăpezirile ineficiente, drumurile cu suprafețe impredictibile și „relief” accentuat de gropile ascunse sub stratul de zăpadă fac ca diferența dintre un pneu special pentru iarnă și unul „potrivit la toate” să fie și mai ușor sesizabilă.

 Rezumând, am putea spune despre anvelopele de iarnă în comparație cu cele all-season:

 

Anvelope all-season



Marcaj:

M+S și simbol alpin

M+S Unele au și simbol alpin sau patru pictograme
simbolizând anotimpurile.



Scop

Rulare pe zăpadă, gheață, noroi și polei.

Aderență doar satisfăcătoare pe zăpadă și rezistență
 la căldură vara.



Compoziție:

Specifică pentru elasticitate 7°C.
Vara devin prea moi, uzându-se accelerat și având reacții
imprecise la virare.

Compoziție de compromis, net inferioare pe zăpadă, gheață
și polei față de cele de iarnă. Durabilitate la temperaturi și
viteze ridicate inferioară celor de vară.



Profil

Intens crestate, pentru aderență crescută pe zăpadă și noroi.
Canale late de avacuare a apei, noroiului și zăpezii

Număr mai redus de cretături și mai masive în zona umerilor,
pentru a rezista mai bine vara. Canale de avacuare mai
înguste, favorizând o zonă centrakă mai solidă, pentru viteze
ridicate.



Cost

Mai scumpe decât cele de vară, mai ieftine decât cele all-season
la aceași marcă și dimensiune.

Mai scumpoe decât cele de iarnă. Se consideră avantajul unui
singur set de pneuri.



Utilizare

Zone cu temperaturi sub 7°C câteva luni pe an și drumuri cu zăpadă,
 gheață sau polei.

Zone climatice blânde, cu zăpadă doar câteva zile pe an.
Pentru autoturisme cu cilindree și putere reduse, conduse
mai lent.



Cu sau fără jante dedicate?

Mulți se întreabă dacă e OK să schimbi pneurile de vară și cele de iarnă pe aceleași jante sau merită achiziția unui rând de jante pentru fiecare set.

Din punct de vedere tehnic, pneurile tubeless, din ziua de azi, față de cele cu cameră de aer, se diferențiază inclusiv prin prezența unei porțiuni mai tensionate, ca un inel de etanșare în zona de contact cu janta. Pe de altă parte, demontarea și remontarea repetate, pot slăbi acest inel, ducând la pierderi de presiune.

Pe de altă parte, fiind dintr-un material într-o oarecare măsură plastic, „îmbătrânind” și suportând șocuri incredibile în suprafța de rulare, care îi afectează în timp inserția metalică din interior, pneurile trebuie din când în când echilibrate. Evident, la fiecare remontare pe aceleași jante a pneurilor de vară sau celor de iarnă, echilibrarea înseamnă costuri în plus.

IVAS și Škoda au pregătit o ofertă specială, menită să asigure atât soluția practică a setului de pneuri de iarnă cu jante dedicate, dar și un avantaj bugetar încă de la cumpărare. Astfel, pentru toate seturile de iarnă achiziționate, găzduirea celui de vară este la nici o treime de preț sau chiar gratuită. Detaliile le puteți vedea mai jos.

Odoo CMS - a big picture
Odoo CMS - a big picture

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.