Simply Clever

Familia – cheia succesului

Cum a cucerit Vestul cea mai vestită marcă din Est

Ivas Complex Auto
Odoo CMS - a big picture

Cum a cucerit Vestul cea mai vestită marcă din Est 

Un punct decisiv al creșterii încrederii vesticilor în calitatea mașinilor fabricate în Est a fost marcat tocmai de modelul care și în România a fost cel mai importat din ultimii cinci ani - Octavia. Europa, eliberată de sub „cortina de fier”, a făcut adevăratul salt în industria auto abia după ce inventivitatea cehilor de la Škoda a fost dublată de experiența germanilor de la Volkswagen.

Poate cea mai rentabilă achiziție din istoria concernului din Wolfsburg a fost tocmai preluarea mărcii din Mladá Boleslav. Fiindcă despre un adevărat constructor auto nu se putea vorbi când decenii întregi se fabricaseră mașini cu aproximativ aceeași caroserie, cu modificări minore de la Škodele 1000 MB până la 130/135 și chiar Rapid/Garde. Ba mai aveau la bază și același motor, mărit progresiv din cote, dar limitat de antice carburatoare sau o injecția primitivă, oricum disponibilă doar pentru export.

Oricât de novator se impusese pe finalul perioadei etatiste modelul Favorit, cu soluția „totul în față”, ameliorate apoi în caeroserie și calitatea fabricației prin transformarea în Felicia și dotarea cu motoare mai noi, de la VW, cehii simțeau în continuare că sunt la marginea pieței auto. Prin urmare, poziționarea după maxim cinci ani a cel puțin un model Škoda chiar în centrul celui mai vândut segment pe piața europeană - micile compacte de familie - a fost unul din criteriile decisive la privatizare.

De menționat că un constructor francez care venise cu o propunere de focalizare pe mașini mici - chiar mini și ieftine - fusese deja refuzat fără drept de apel.

Aceeași „familistă”, dar într-o familie puternică

 Nici cinci ani nu a durat perioada de acomodare cu cei de la Volkswagen. Învățând din succesul modelelor preluate din perioada pre-privatizare – Favoritul care se vindea mai bine în varianta Forman, adică break, și Felicia ale care tot în varianta Combi cucerea mai ușor inimile clienților autohtoni sau din vestul Europei - Škoda și a fixat ținte clare pentru noul model.

O platformă modulară, nepretențioasă dar robustă, costuri de întreținere mici, spațiu interior cât mai mare, un aspect prietenos, de familistă, dar care să imprime un puternic sentiment de siguranță și fiabilitate.

Škoda Octavia I a debutat pe final de 1996 și la bază a stat platforma PQ34, comună cu Golf-ul IV sau Seatul Leon I. Pentru un preț accesibil s-au preluat și elemente ce-și dovediseră fiabilitatea pe Golf-ul III. A rezultat un portbagaj imens pentru clasa compactă, de 528 litri, și o siguranță garantată de echiparea în premieră, pentru Škoda, cu airbaguri frontale si laterale. La lansare, Octavia I oferta două motoare pe benzină (1.6 MPI / 75 CP și 1.8 20V / 125 CP) plus un Diesel 1.9 TDI de 90 CP. Apoi, au apărut economicosul SDI de 68 CP, dar și sportivul benzinar 1.8 Turbo de 150 CP. Cu downsizingul începuse să fie la modă, li s-a adăugat și micuțul 1.4 MPI de 60 CP.

În cele două versiuni de caroserie, hatchback cu aspect de limuzină și break, Octavia s-a impus imediat, datorită calității comparabile cu cea germană, prețului accesibil, dar și aspectului inedit, de mașină solidă, care o scotea în evidență între mărcile din estul Europei. Practic, Octavia a pus bazele unei dezvoltări spectaculoase a producătorului din Mladá Boleslav.

Generații tot mai aproape de vârful standardelor occidentale

În 2000, Škoda Octavia I a primit un facelift, dar și modificări esențiale sub caroserie: suspensii independente pentru puntea spate, motoare Diesel mai puternice, dar și tracțiune integrală, cu diferențial Haldex, pentru breakurile 1.8 T / 150 CP și 1.9 TDI / 90 CP sau 101 CP. Tot după facelift apare și prima Octavia vRS (motor 1.8 Turbo 20v de 180 CP, tracțiune 4x4). Octavia I a prins atât de bine la public încât Škoda nu a scos-o din producție după lansarea celei de-a doua generații. Printr-o mișcare inteligentă de marketing, Octavia I a continuat să fie comercializată drept Octavia Tour pana în 2011, la fel ca o altă legendă a automobilelor europene, Opel Astra G, care se fabrica sub denumirea Classic pentru a o diferenția de generația curentă, H.

În total, Octavia I s-a vandut în 970.000 unități hatch și 470.000 unități break.

Škoda Octavia II a continuat succesul primei generații. Apărută țn 2004, a fost dezvoltată pe platforma VW A5 (PQ35), ca și Golful V, și s-a evidențiatcaracterizat printr-un spațiu interior mult mai generos plus o calitate superioară a materialelor, cu mai multă atenție la design, mai echilibrat și mai unitar. La Octavia II s-a oferit și o variantă premium, denumită Laurin & Klement, celebrând părinții fondatori ai mărcii. Între 2004 și 2013, au fost vândute 1,6 milioane de hatch-uri și 900.000 de breakuri.

A treia generație Octavia, lansată în noiembrie 2012, și-a scos pe poarta fabricii din Mladá Boleslav exemplarul cu numărul un milion în martie 2016.

Milioane de mașini pentru satisfacții de milioane

Din 1996 până în prezent, Škoda a produs practic cinci milioane de Octavii în trei generații. Dezvoltata pe platforma VW MQB, la fel ca Golful VII sau a treia generație Audi A3, Škoda Octavia III a schimbat foaia, a lăsat low-costul în seama Rapidului și se bate de la egal la egal cu adversari redutabili, precum Ford Focus sau Opel Astra, modele care, până nu demult, se duelau doar cu Golful.

Ceea ce însă nu a pierdut niciodată din vedere Octavia a fost apropierea de familii, de așteptările pentru spațiu generos, costuri decente, siguranță maximă dar și fiabilitate.

În campania din acest an, cehii subliniază mai pregnant ca oricând aceste trăsături pe care le-au indus dintotdeauna mașiniloor produse de ei, nu doar Octaviei.

“Am ales să vorbim publicului autohton despre marile emoții și satisfacții din viața posesorilor de Octavia. Aceștia sunt oameni deschiși, calzi, iubitori, dornici de aventură, familiști. Spotul are o căldură și o sensibilitate cu care te identifici ușor, o poftă de viață molipsitoare și un sentiment de siguranță egalat doar de plăcerea de a conduce o Octavia”, spune Patricia Zegreanu, Marketing & Communication Manager la ŠKODA România.






Leave a comment

You must be logged in to post a comment.