Simply Clever

Cum a „verticalizat” Škoda designul pentru teren accidentat

Administrator

Cu toată robustețea sa, Yeti avea un deficit major care, din start, alunga o parte din clienți. Exotismul liniilor nu era pe toate gusturile și mulți nu alegeau acel model excepțional în clasa sa tocmai din cauza formelor prea… ciudate. În noua sa linie de design, Škoda nu doar unifică detaliile dintre gama de pe asfalt și cea care iese mult dincolo de acesta, ci, în același timp, construiește și o distincție clară: orizontal pentru șosea și vertical pentru măreția naturii.

Vehiculele utilitare sportive (SUV-urile) sunt produse menite atât pentru călătorii în familie, dar și deplasare în echipă, atât afaceri, cât și pentru activități recreative. Pe lângă spațiu, pragmatism și funcțional accentuat, astfel de vehicule trebuie dotate și cu tehnologii avansate sau accesorii multiple.

Odată cu VisionS, conceptul prezentat la Geneva 2016, Škoda și-a arătat noua viziune vizavi de SUV-uri, comparat cu ceea ce exprimaseră până atunci modele precum Yeti sauy Roomster. Șapte luni mai târziu, „declarația” de design a fost confirmată de Kodiaq, iar recent de fratele său mai mic, Karoq.


Mai spațios, mai solid, mai sigur

Pentru a construi o imagine de stabilitate, viteză și eleganță, actuala gamă Škoda mizează pe linii orizontale ample, părți anterioare relativ lungi și renumitele „simboluri” tradiționale cum ar fi „C”-ul lămpilor spate sau combinațiile unghiulare sugerând fațetele cristalului de Boemia. 



Pe de altă parte, ca membri cu valențe off-road ai „familiei”, Kodiaq și Karoq au suprafețele vitrate laterale mai înalte, „botul” mai scurt raportat la lungimea totală, în favoarea unei dezvoltări mai ample a „celulei” de habitaclu, accentuând mărimea spațiului pentru pasageri.

Pe lângă proporțiile generale diferite, numeroase detalii subliniază robustețea și caracterul dominant. Se remarcă relieful mai pronunțat al modelului de pe capota față, iar arcele unghiularizate ale pasajelor de la roți - disponibile ca la majoritatea SUV-urilor și cu protecții negre, din plastic – subliniază cuplului disponibil pentrru diametrele crescute la 19” ale jantelor.




Chiar și grila din fața radiatoarelor este diferită, „dinții” verticali fiind dubli, iar lămpile față sunt poziționate în grupuri suprapuse, obținute prin repoziționarea proiectoarelor. Acestea au fost mutate din spolierul inferior barei chiar în colțurile acesteia, imediat sub faruri, pentru a marca o gardă la sol mărită și (auto)protecția în fața eventualelor obstacole din teren.


Sportiv și masculin

Totuși, dacă privim „conectarea” aripilor spate la colțurile lămpilor de stop, dar și la linia mediană care merge pe toată lungimea caroseriei, se poate spune că unul dintre elementele laterale principale este tot cel legat de suplețe și viteză, la fel ca și în cazul limuzinelor gamei.

Elementul sportiv estte, așadar, una din trăsăturile de „ADN” comune modelelor constructorului ceh indiferent că vorbim de autoturisme compacte, limuzine sau SUV-uri.





Și la interior, designul celor două SUV-uri diferă în multe elemente esențiale de cel al autoturismelor obișnuite din gamă.

Pe lângă dispunerea verticală a gurilor de ventilație, acestea sunt poziționate în lateralele ecranului de infotainment și nu deasupra acestuia. Astfel, pe lângă senzația de lățime adăugată, creșterea înălțimii de poziționare a afișajului marchează și „lungirea” habitaclului.  Ecranul este poziționat mai sus pentru a fi văzut mai bine inclusiv de pe al doilea sau chiar al treilea rând de scaune, o conectare inclusiv a interesului pasagerilor din spate la ceea ce se afișează vizavi de traseul de navigare sau alte date importante.



Per ansamblu, putem spune că Škoda a reușit - într-o lume cu tot mai multe vehicule depersonalizate până și de însemnenel de design specific propriilor mărci – să ofere chiar mai mult decât mașini care-și spun numele și tradiția de la prima privire. Tind să devină chiar referințe de design pentru clasele în care se comercializează și pe care le domină tot mai vizibil.



Leave a comment

You must be logged in to post a comment.